pondělí 27. září 2010

Chci uvěřit - úkol z překladatelského semináře, část první

Představte si následující situaci: dostanete úryvek King´s James Bible, tedy anglické obdoby naší Bible Kralické. Úryvek je, samozřejmě, ve středověké angličtině. Váš úkol, jak jinak, zní přeložit ten úryvek. Ale ne do češtiny, to by bylo moc jednoduché. Takže hezky do moderní angličtiny. Ale nejen to. Jako bonbónek musíte onen úryvek přepsat tak, aby to byl jiný žánr, než biblické vyprávění. Interview, rozhlasové vysílání, zpráva v novinách, co je jen libo. A protože jsem člověk, který nezná výraz "trochu kreativní", asi jsem to lehce přepískla a přepracované verze jsem stvořila hned dvě. Toto je tedy můj první pokus, ten, o kterém učitelka neví, a pokud nečte tento blog, tak se o něm ani nedozví. 

!!!Následující příběh zpracovává náboženské téma, lze jej proto považovat za nábožensky citlivý. Cílem příběhu nebylo a není jakkoli znevažovat či ponižovat Křesťanství jako náboženství, filozofický směr či jako způsob života!!!



Je tma. Tady, tři patra pod zemí, je vždycky tma. Jediným zdrojem světla je žárovka ve staré hlučné promítačce. Vzduch, těžký a skoro bez kyslíku, je cítit starým papírem, tiskařskou barvou a lepidlem. Místnost bez oken je velká, ale působí klaustrofobickým dojmem.

Je to tu zase. On a jeho konspirační teorie, únosy mimozemšťanů a tajné vládní organizace...

"…jen se koukni na ten obrázek…Mojžíš právě dostává instrukce o jejich útěku…"

Kéž by byla tahle hloupost u konce co nejdříve.

"…další obraz. Izraelité překračují Rudé moře. Na obou stranách obrazu vidíš vodu, Mojžíš kráčí vpředu a vede lid. A tady, nahoře, nad celou tou scénou je zase…"

Už jsem mu řekla, že jsem katolík? Asi ne. Možná bych to teď měla napravit. "Víš, já četla Bibli a ten příběh znám docela…" 

"Nech mě to dokončit, OK, parťáku?"

"OK, jak chceš…parťáku." Nedá se svítit. Jakmile se dostane do téhle nálady, nezastaví ho nikdo a nic.

"…a tady, na tomhle dřevorytu…Izraelité jsou pronásledováni Egypťany, ale jsou zachráněni…"

Jo, no a? Chtěla bych jít domů, napsat tu zatracenou zprávu, osprchovat se a jít spát.

"Takže…co si o tom myslíš? Podívej se na ty obrázky, v každém z nich je ukryté vodítko…něco, co mají všechny společné!"

"No, na každém z nich je Mojžíš," vzdávám to. Pro nás oba bude mnohem jednodušší, když budu spolupracovat. A fakt se mi nelíbí ten jeho pohled. "…a všude je nějaké vyobrazení Boha."

"Přesně! A?"

"Nemám páru…" svým způsobem je ten můj parťák docela pohledný, možná až hezký. "Hele, já opravdu netuším, co…" 

"Jeho hůl! Copak to nevidíš? Mojžíš ji drží nad hlavou!"

"Ano, a co?"

"Ty…ty to nevidíš?"

"Ne."

"O čem mluvím je to, že ta bytost, kterou Bible označuje za "Pána", nebo "Boha", jak chceš, klidně může být nějaká vyšší bytost, která nejspíš existuje ve formě čisté energie…a z nějakého důvodu si tahle bytost vybrala Mojžíše a obdařila ho nadpřirozenou silou, aby…" 

Už jsem slyšela dost. Je načase ho zastavit!

"…v té jeho holi!"

"Cože!? Ty myslíš, že ta jeho hůl je ve skutečnosti…"

"…nějaké zařízení, schopné způsobit náhlou změnu klimatických podmínek? Ano, to si přesně myslím. A taky si myslím, že ta…ta bytost si vybrala Mojžíše z nějakého důvodu, který zatím neznám. 

Opravdu je hezký, ale někdy je taky strašidelný, ten můj parťák. 

"Musí o tom existovat důkazy. Budou ukryté, někde v Egyptě, nebo možná v Izraeli. Na dně Rudého moře, nebo klidně zaváté pískem v Sinajské poušti. "

"I kdyby to byla pravda…" 

"Copak ty mi nerozumíš? I kdybych našel jen jeden, jen zlomek, mohl bych dokázat, že existujíí. A také bych…možná…víš, Scullyová…mohl bych ji přivést zpátky…"

"Ach, Muldere…" Opravdu nevím, jak mu pomoci. Ubohý Muldere, kvůli tobě, jen kvůli tobě, chci uvěřit.

2 komentáře:

  1. Geniální. Tedy nevím, jestli bys tím splnila úkol, nejsem učitel a nevím, jak vypadal původní úryvek, ale byť i jako krátká povídka se mi to hrozně líbilo.
    Má to naprosto skvělou atmosféru a ten konec mě dostal. (Zvláště taky, protože mám rozkoukanou první řadu Akta X. :D)

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, já mám Akta X také rozkoukaná. Právě proto, že jsem si nebyla jistá tím, jak by se to učitelce zamlouvalo, jsem se rozhodla pro jinou verzi.

    OdpovědětVymazat

Ke každému komentu si nyní můžete napsat ještě jeden zdarma!!!